Die leuke broek, dat prachtige paar schoenen, een ontzettend goede deal: het leek allemaal fantastisch, maar in werkelijkheid bleek het toch wat teleurstellend te zijn. Kan gebeuren, al zit je nu wel opgescheept met de verkeerde producten. In other words, je zal je moeten voorbereiden op een retourtje.
Bij Omoda hebben ze het je niet heel moeilijk gemaakt. De retour verloopt bij de meesten erg soepel en hebben ze binnen afzienbare tijd hun geld terug. Maar, dan moet je wel weten hoe je dat moet doen. In deze blog vertellen we je alles wat je moet weten over een retournering bij Omoda. Van een stappenplan tot aan de addertjes onder het gras: je zal alles te weten komen!
Algemene ervaring bij het retourneren
Omoda accepteert geretourneerde producten alleen als ze in ongebruikte staat verkeren en nog steeds in de originele verpakking zitten. Je mag de producten wel passen, maar niet wassen of echt gaan dragen. Dit zorgt ervoor dat de geretourneerde producten in verkoopbare staat verkeren en kunnen worden doorverkocht aan andere klanten. Het zou zonde zijn dat elk geretourneerd artikel meteen de prullenbak in wordt gedumpt.
Stappenplan Omoda retour
Anders dan bij veel andere kledingwinkels heb je bij Omoda maar liefst 365 dagen om je product(en) gratis te retourneren. Wanneer jij nog net iets besteld voordat je een wereldreis gaat maken van een aantal maanden, kan je daarna dus nog op je dooie gemak de dingen retourneren die de koffer niet hebben gehaald. Als je dan wel klaar bent voor het retourtje, volg dan de volgende stappen.
- Stap 1: verpakken
Verpak de items die je wil terugsturen. Het is handig om de originele verzendverpakking te houden, zodat je daar alles ook weer in kan stoppen. - Stap 2: retour voorbereiden
In het geleverde pakket zit ook een retourlabel, geldig bij DHL en PostNL. Deze plak je op de buitenkant van je originele pakket. Gelieve doe je dit op de plek waar het verzendlabel naar jouw adres zit. Anders zal je nog eens je eigen adres onzichtbaar moeten maken, om te voorkomen dat het pakket weer naar jezelf wordt gestuurd. - Stap 3: retour versturen
Zoek het dichtstbijzijnde DHL- of PostNL punt op. Hier lever je het pakket in, waarna het naar Omoda wordt teruggestuurd.
De verzendkosten zijn voor Omoda. Jij hoeft je hier dus geen zorgen over te maken. Jouw eigen verzendkosten die je bij het bestellen hebt betaald, krijg je overigens alleen terug wanneer je de gehele bestelling retourneert. Behoud je minimaal één item, dan kan Omoda hierin niets voor je betekenen.
Hoef ik mijn pakket dan niet aan te melden?
Nee, niet per sé. Met alleen het retourlabel kom je ook al een heel eind. Het minimum dat je hiervoor nodig hebt is het e-mailadres waarmee je hebt besteld, evenals het ordernummer dat bij het pakket hoort.
Wat als ik items heb die uit meerdere bestellingen komen?
Het meest duidelijke antwoord dat we hierop kunnen geven, is dat je pakketjes apart moet retourneren. Dat komt omdat de items unieke barcodes hebben, die ieder naar hun eigen plek moeten worden geretourneerd. Met andere woorden: heb je meerdere retourlabels, dan moet je de items onder het betreffende retourlabel terugsturen. Misschien niet zo duurzaam, maar wel beter voor het transport. Bovendien zijn de verzendkosten niet voor jou, dus dat scheelt ook weer het een en ander.
Retourneren in de winkel
Anders dan met retourneringen via de post, kan je een retour in de winkel ook meteen omruilen voor een vervangend item. Mocht je het alleen komen wegbrengen, dan krijg je het geld teruggestort op de manier waarop je dit online hebt betaald.
In het geval van Klarna (achteraf betalen) zal je het geld niet krijgen teruggestort. Althans, als je nog niet hebt betaald zal de factuur ongeldig worden gemaakt. Heb je wel betaald, dan zal Klarna zorgen voor een restitutie.
Terugbetaling
Nadat je de artikelen via de post hebt geretourneerd, duurt het nog maximaal vier dagen voordat je je geld naar je bankrekening wordt gestort. Weet dat het tot wel tien dagen het gehele proces, inclusief retour ontvangen, wel zo’n tien dagen kan duren. In het geval je een online gekocht artikel in de winkel retourneert, dan mag je uitgaan van maximaal drie dagen tot het zichtbaar op je rekening is. In eigenlijk vrijwel alle gevallen krijg je je geld teruggestort, behalve als er echt iets mankeert aan het item, dat door jou is veroorzaakt.
Mogelijke ‘addertjes onder het gras’
We eindigen deze uitgebreide uitleg met een aantal addertjes onder het gras. Althans, gewoon zaken waar je eventueel rekening mee moet houden. Lees:
- Verzendlabel kwijt
Niet iedereen is zo georganiseerd als gehoopt. Niet erg natuurlijk, zo vinden de makers van Omoda ook. Ben je je verzendlabel kwijt, dan kan je gewoon naar het dichtstbijzijnde DHL-punt. Als je aangeeft dat het naar Omoda terugmoet, weten zij exact wat je moet doen. Meteen geregeld, dus! - Originele verpakking kwijt
In je enthousiasme heb je die verzenddoos al lang weggegooid. Heb je die doos dan echt nodig om je spullen te retourneren? Gelukkig is het antwoord hierop ‘nee’. Zolang het pakket maar goed en stevig is en de artikelen niet beschadigd kunnen raken, is het allemaal prima. - Verzendkosten terugkrijgen
In eerste instantie heb je waarschijnlijk verzendkosten betaald om het pakket bij jou te laten bezorgen. Deze krijg je alleen terug als je alle items van de bestelling retourneert. Houd je alleen al één item, dan blijven de verzendkosten voor je eigen rekening.
Al met al is het dus niet heel moeilijk om je pakket retour te doen naar Omoda, al hoewel je er wel enige moeit in moet steken. By the way, voor alle Belgische bezoekers onder ons: het retourneringsbeleid is vrijwel hetzelfde, behalve dat DHL en PostNL worden vervangen door Bpost. Maar, omdat er maar één Omoda-filiaal is, zal je waarschijnlijk niet voor deze optie kiezen. Tenzij je natuurlijk in Antwerpen woont of binnenkort een bezoekje aan deze stad gaat brengen.