Big DHL Truck

NA-KD retour: een volledig stappenplan

De meest trendy kleding en accessoires koop je tegenwoordig bij een winkel als NA-KD. Ze hebben een ontzettend breidt assortiment en worden ook wel eens vergeleken met Zalando. NA-KD heeft namelijk geen fysieke winkel en verkoopt kleding van ontzettend veel bekende merken, waaronder zoiets als Calvin Klein.

De keuze is dus reuze. Het maakt dat je genoeg te kiezen hebt, maar betekent tegelijkertijd ook dat het vast meer dan eens zal voorkomen dat je iets wil retourneren. Een item valt bijvoorbeeld niet in de smaak of is simpelweg gewoon te groot of te klein. Anyway, in deze blog vertellen we je over het retourbeleid van NA-KD in al haar geuren en kleuren.

Volg deze stappen voor het retourneren

We vertellen je graag welke stappen je kan volgen om tegenvallende items van NA-KD te retourneren. Een fijn idee: je retour is in principe klimaatneutraal. Je hoeft je dus minder/ niet schuldig te voelen voor deze actie.

Stap 1: Retour aanmelden

In principe is het eerste wat je doet, het aanmelden van je retour. Dit doe je via de website of door simpelweg op de link te klikken die in je bestelmail hebt gekregen. Je hebt hier geen account voor nodig, maar wel het e-mailadres waarmee je de bestelling hebt geplaatst, evenals het bestelnummer van de order.

Stap 2: Retour verpakken

Wanneer je je retour hebt aangemeld, is het tijd om de retour daadwerkelijk op te sturen. De eerste stap die je hjeirbij neemt, is het verpakken van de te retourneren items. Gebruik de zak waarin de bestelling is bezorgd, om je retourtje verpakken. Zorg ervoor dat alle labels nog (onbeschadigd) aan de items zitten en vouw ze bij voorkeur netjes op.

Stap 3: Retourlabel

In je originele bestelling, zat als het goed is ook een retourlabel. Hiermee ga je het allemaal terugsturen.

Help, ik heb geen retourlabel!

In het geval je geen retourlabel hebt gekregen of hem kwijt bent geraakt, kan je er eentje opnieuw aanvragen bij de klantenservice. Deze sturen per mail een nieuwe naar je op. Het nadeel hieraan is, is dat je het label zelf moet printen. Lang niet iedereen heeft een printer, dus we raden je sterk aan het retourlabel in eerste instantie gewoon goed te bewaren.

Stap 4: Retour verzenden

Nu je het pakket hebt voorbereid en alles in orde is om het te gaan verzenden, is het tijd om de deur uit te gaan. In principe verstuur je het pakket met de postbezorging, van wie je het ook hebt ontvangen. In je retourportaal zal je de exacte stappen lezen, maar wij zetten het hier ook nog kor voor je neer.

DHL

In het geval je pakket is bezorgd met DHL, dan zal je naar het dichtstbijzijnd DHL punt moeten gaan voor de retournering hiervan. Zo’n punt vind je door te Google naar ‘DHL ServicePoint’. Het enige dat je hoeft te doen, is het pakket inclusief retourlabel afgeven. Makkelijk, toch?

Budbee

Budbee is een bezorgdienst die gespecialiseerd is in snelle en flexibele leveringen. Ze bieden bezorgopties zoals avondlevering, same-day delivery en keuze voor het bezorgmoment. Budbee is actief in verschillende Europese landen en werkt samen met e-commercebedrijven om een naadloze en klantvriendelijke bezorgervaring te bieden.

In sommige gevallen heeft een persoon gekozen voor Budbee, al kende je dat misschien hiervoor nog niet. Je kan bij deze bezorgingsdienst voor twee verzendopties kiezen:

  • Je boekt een retourzending en geeft aan dat je het naar een Budbee-box brengt.
  • Je boekt een retourzending en geeft aan dat je het pakket bij je deur wil laten afhalen op een specifieke datum en tijd (handig als je bijvoorbeeld ziek bent).

Belangrijke informatie

Het ziet er allemaal vrij makkelijk uit, dat retourneren van items naar NA-KD. En ja, eigenlijk is dat ook wel zo. Toch is er een aantal zaken die we nog niet hebben benoemd, maar wel degelijk relevant voor je kunnen zijn. We doelen op de volgende zaken:

  1. Retourneringstermijn
    Je heb ‘maar’ 30 dagen om je te bedenken. Overschrijd je deze termijn, dan kan NA-KD helaas je retour niet meer accepteren en krijg je geen geld terug.
  2. Kosten
    Aan het retourneren zijn, anders dan bij veel andere kledingmerken, kosten verbonden. Er wordt in totaal €3,95 in rekening gebracht voor het retourneren. Dit bedrag wordt van het totale terug te krijgen bedrag afgehaald. Het verloopt dus ‘automatisch’
  3. Meerdere bestellingen retourneren
    Je kan helaas niet meerdere bestellingen in één verpakking retourneren. Doe je dat wel, dan betaal je nog dubbele kosten en duurt het verwerken van de retour veel langer. Je geld terugkrijgen duurt daardoor ook langer.
  4. Uitzonderingen
    Sieraden, lingerie, zwemkleding en cosmetica kan alleen worden geretourneerd als de verzegeling niet is verbroken/ de hygiëne zegeling nog aanwezig is.

Omdat NA-KD geen fysieke winkels heeft, bestaat er geen mogelijkheid dat je de items zelf terugbrengt en niet via de post hoeft te verzenden. Verder zal je na enige tijd je geld terug krijgen, op de manier waarop je het in eerste instantie hebt betaald. Het kan zeker wel een aantal dagen duren, voordat de retour is verwerkt.

Duurzaamheid

Je las het aan het begin van deze blog al, maar al je retourneringen worden op een klimaatneutrale manier gedaan. Dat bewerkstelligen ze onder andere door te werken met bezorgingsdiensten die alleen rijden op elektriciteit. Het uiteindelijke doel beoogd in 2030 voor 75% fossiel-vrije ‘shipments’ te waarborgen.

Verder is het bedrijf open over waar de kleding vandaan komt en proberen ze op een zo’n eerlijk mogelijke manier de kleding te produceren. Het hele bedrijf komt trouwens, for your information, uit Zweden. Vanuit daar zijn ze langzamerhand op weg de kledingmarkt op grotere schaal te overheersen.

Conclusie

Hoewel er een aantal haken en ogen aan het retourbeleid van NA-KD hangt, is het over het algemeen goed geregeld. Helaas zal je wel voor de retour moeten betalen, maar goed, online shoppen brengt eigenlijk altijd risico’s met zich mee. Hiervoor heb je al ‘getekend’ op het moment dat je de bestelling plaatste. Wel zo eerlijk dat je wat terugdoet voor de service die je al ontvangt, toch?